divendres, 10 de novembre del 2017

La Regió Sanitària de Lleida desplega l’eConsulta en tots els equips d’Atenció Primària del seu territori (I)


Per utilitzar aquesta eina cal haver activat la carpeta personal de salut, atès que les consultes als professionals i les respostes d’aquests es canalitzen, per motius de seguretat a través del portal “la meva salut”


En el cas del CAP Tàrrega, els professionals que utilitzen l’eina, s’han compromès a respondre les consultes que reben en un termini màxim de 72 hores.




El Dr. Andrés Rodríguez
Després d’uns dies estressants conseqüència de l’aplicació de l’article 155 i dels efectes tan negatius per la nostra sanitat que comporta i comportarà aquesta intromissió  del Estat espanyol en els afers del departament de Salut, toca desemboirar una mica el cap i centrar l’atenció en temes que malgrat tot funcionen i signifiquen un pas endavant per metges i malalts.

Em refereixo a la notícia que apareixia a la web del departament de Salut, sobre el desplegament de l’eConsulta en tots els equips d’atenció primària (EAP) de la Regió Sanitària de Lleida, sent la primera regió que assoleix el 100% de desplegament. Tanmateix, cal fer un primer aclariment sobre aquest titular relatiu a que ni tots els metges ni totes les infermeres dels 23 EAP de la Regió estan utilitzant l’eConsulta. Un desplegament en el 100% dels EAP vol dir que en cada un dels equips hi ha com a mínim un professional (metge o infermera) que la utilitza.

Per poder oferir una visió ajustada a la realitat del funcionament de l’eConsulta m’ha semblat que la millor opció seria poder parlar amb algun professional que ja l’estigui utilitzant, i per això he pogut contactar amb el Dr. Andrés Rodríguez metge de família del CAP Tàrrega, molt entregat a la seva professió, i entusiasta de la utilització de les noves tecnologies com a instrument complementari per ajudar als metges a fer millor la seva feina, que amablement m’ha rebut al CAP on treballa. El primer que el Dr. Rodríguez ha comentat és que ell explica als seus pacients que l’eConsulta no substitueix la visita presencial al metge. L’eConsulta és un complement per fer un seguiment del pacient, útil per a determinades patologies i que permet estalviar-se alguna visita.

El Dr. Rodríguez explica que per accedir a l’eConsulta el malalt ha de tenir activat l’accés a la carpeta personal de salut “la meva salut” i haver estat “autoritzat” pel seu metge per poder interactuar amb ell. Fer-ho a través de la carpeta personal de salut és un element més per garantir la seguretat del sistema. El metge té dues alternatives, obrir l’eConsulta de manera indiscriminada a tots els seus malalts, o activar-la només per a determinats malalts. En aquest últim cas, si el malalt actua sobre la icona corresponent de “la meva salut” li surt un missatge de “servei no disponible”.

Els malalts que tenen accés a l’eConsulta envien un missatge al seu metge, i en l’agenda de l’ECAP d’aquest li apareix la indicació “consulta virtual”. En el cas del CAP Tàrrega el Dr. Rodríguez m’explica que els professionals que participen de la implementació de l’eConsulta s’han compromès a donar una resposta en les 72 hores següents a la recepció de la consulta com a màxim. A l’EAP de Tàrrega, un 92% de les consultes són resoltes durant les 24 hores següents a la recepció de la consulta, mentre que el 94% de consultes s’han resolt en menys de 48 hores. La mitjana de dies de resposta per una consulta és de 1,27 dies, és a dir que en 24 hores i 16 minuts de mitjana es responen les consultes fetes pels malalts.

Tant la pregunta com la resposta del professional queden integrades a l’ECAP (estació clínica de l’atenció primària de l’ICS), així com els documents que metges i pacients poden adjuntar a les consultes o a les respostes entre uns i altres. La resposta del metge pot deixar com a tancada l’eConsulta o no, però sempre és el professional qui dona la consulta per tancada. Quan el metge envia la resposta, el pacient rep un e-mail en el seu correu, en el que se li diu que té la resposta a la consulta formulada. Rebuda aquesta notificació, el malalt accedeix a “la meva salut” i allà troba els comentaris del seu metge.


(Continuarà...)




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada